Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan, informuje, że polscy konsumenci nie zamierzają dokonywać większych zakupów, co będzie miało silny wpływ zarówno na naszą konsumpcję, jak i częściowo na przemysł i świadczenie usług.
Obniżenie inflacji przynosi poprawę nastrojów konsumentów
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w lipcu br. zaobserwowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
- Nastroje konsumentów wciąż się poprawiają, jak informuje ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka. Wskaźnik Ufności Konsumenckiej w lipcu wynosi -24,9 pkt, co oznacza przewagę pesymistów nad optymistami. Jednakże, jest to najwyższy wynik od listopada 2021 roku.
Jednak zdecydowanie bardziej skupiamy się na przyszłości. Wskaźnik ufności konsumenckiej, który wynosi -10,9 pkt, jest znacznie wyższy niż obecne oceny. W marcu wskaźnik ten ledwo przekraczał 20 pkt. - dodaje.
Jestem zadowolony/a z obniżenia poziomu inflacji
- Patrząc na aktualne wyniki, można stwierdzić, że nic tak nie poprawia nastroju jak spadająca inflacja. To jest jedyny czynnik, który tak mocno wpływa na polepszenie nastrojów. Jednak, analizując bardziej szczegółowe dane, widać, że przed naszą gospodarką stoi trudny rok. Przede wszystkim nadal nie obserwujemy możliwości oszczędzania pieniędzy. Mimo to, mamy nadzieję, że w ciągu najbliższego roku ta sytuacja ulegnie diametralnej zmianie - powiedział Mariusz Zielonka.
Dokonujemy zakupów z dużą ostrożnością
- Ekspert zauważa, że Polacy nie będą również podejmować większych zakupów, co będzie miało silny wpływ zarówno na naszą konsumpcję, jak i częściowo na przemysł i świadczenie usług. Mimo że dane dotyczące nastrojów wydają się na pierwszy rzut oka pozytywne, po dokładniejszej analizie nie przynoszą zbyt optymistycznych informacji - zauważa ekspert.